Miért ne?!

Miért ne?!

Két keréken Szabó Pál nyomában

Egy talpalatnyi túra Biharországban

2022. március 23. - Bence53

A mai napom Szabó Pál munkásságának jegyében telt, aki mondhatni, hogy az 50-es évek sztár-írója volt. Regényeiben jellemzően a két világháború közötti magyar falut jeleníti meg olvasmányos és szórakoztató módon. Mindez annak tükrében érdekes, hogy egyébként egy hat elemit végzett vidéki ember volt, szakmáját tekintve kőműves. Köztünk a közös pont a kerékpár nyergében teljesített sok-sok kilométer, bár őt nem annyira a szenvedély, inkább a szükség hajtotta.

kepatmeretezes_hu_img_20220323_080119.jpg

Komádiból indultam, majd egy körösnagyharsányi kitérővel (ahol 5-ösre vizsgáztattam az ultrahangos kutyariasztómat) megérkeztem az író-óriás szülőfalujába, Biharugrára. Most jártam itt életemben először, mégis mintha már ismertem volna az utcákat. Szabó Pál nem is csinált titkot belőle, hogy számtalan regényét a legszűkebb értelemben vett hazája ihlette. Apropó: állítólag lettek is bőven haragosai a faluban, ugyanis egyesek magukra ismertek egy-egy kellő iróniával bemutatott karakterben.

Hol máshol, mint a Szabó Pál utcában, a 46-os szám alatt találtam rá az emlékhelyként funkcionáló szülőházra. Egy gyors telefon, pár perc várakozás, és már bent is voltam abban a lakásban, mely ugyanazt az állapotot kívánja megőrizni, amit Szabó Pál hagyott hátra 1970-ben bekövetkezett halálakor.

kepatmeretezes_hu_img_20220323_095959.jpg

kepatmeretezes_hu_img_20220323_111915.jpg

kepatmeretezes_hu_img_20220323_112000.jpg

kepatmeretezes_hu_img_20220323_111937.jpg

Szoboszlai Zoltán úrtól egy minden igényt kielégítő tárlatvezetést kaptam, majd közösen elanekdotáztunk Pali bácsi örökségéről, Biharugra, majd tulajdonképpen az egész ország 20. századi történelméről. Ha bárkit megmozdít ezek közül a témák közül bármelyik is, meleg szívvel tudom ajánlani ezt az élményt. A túrám irodalomnak szentelt részét a helyi temetőben zártam, ahol Szabó Pál sírhelye fogadott. A művészúr szellemiségét jól tükrözi, hogy végakarata alapján egyházi szertartást kapott, ugyanakkor sírhelyét régi pogány magyar szokás szerint kelet-nyugati irányban tájoltatta, mellyel jócskán kitűnik a pont ellentétes irányban elhelyezett sírok többségétől. A hatalmas sziklakő szintén az ő végrendelkezése nyomán került itt elhelyezésre.

kepatmeretezes_hu_img_20220323_115059.jpg

A napi távom töredékét abszolváltam mindössze, ám a kultúrmegállók ezzel véget értek. A hátralévő majd 70 kilométert szinte egy szusszra teljesítettem, csupán Biharkeresztesen tartottam egy rövid ebédszünetet. Innentől pedig szinte végig kerékpárúton közlekedhettem, Berettyóújfalutól ráadásul a névadó folyó gátján. Zsákán még rácsodálkoztam a kiváló állapotban tündöklő Rhédey-kastélyra, majd visszatértem Komádiba, ahol az autóm már várt engem a trailerrel.

kepatmeretezes_hu_img_20220323_142819.jpg

kepatmeretezes_hu_img_20220323_151217.jpg

 Ha a bejegyzésem elolvasása után nem is pattansz azonnal nyeregbe, azért remélem, kezedbe veszel egy Szabó Pál-könyvet! Érdemes!

terkep.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://miertneturazas.blog.hu/api/trackback/id/tr5317787720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása